ADDITIO ADMIN
Met een gerust hart uw vastgoed bij ons in beheer
Wij beheren woningen in Zuid Holland. Als u een woning wilt huren, ontkomen
we er niet aan om persoonsgegevens van u te verwerken. Wij vinden het
belangrijk om u te informeren hoe wij met uw gegevens omgaan. En waar wij
ze voor gebruiken. Wij informeren u ook over uw rechten hierin.
Wettelijk is het toegestaan om persoonsgegevens te verwerken als dat gebeurt
op grond van een van de redenen:
- De gegevensverwerking is nodig voor de uitvoering van een
overeenkomst, waarbij betrokkene partij is of wenst te worden (nodig
voor de huurovereenkomst).
- De gegevensverwerking is nodig is om aan een wettelijke verplichting te
voldoen. Bijvoorbeeld de inkomenstoets en de controle van het BSN om
de identiteit vast te stellen.
- De gegevensverwerking is nodig vanwege gerechtvaardigde belangen
van Additio Admin. Of van de met haar verbonden instellingen,
ondernemingen of een derde aan wie de gegevens worden verstrekt. Dat
gebeurt niet wanneer het belang of de fundamentele vrijheden van de
betrokkene zwaarder weegt. Denk in het bijzonder aan het recht op
bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
- De betrokkene heeft voor de verwerking uitdrukkelijk toestemming
verleend.
- Een calamiteit (zaak van leven of dood) maakt verwerking van de
persoonsgegevens noodzakelijk.
Verwerken van persoonsgegevens:
Onder het verwerken van persoonsgegevens verstaat de wet: het verzamelen,
opslaan, inzien, delen, koppelen, gebruiken, wijzigen, verwijderen enzovoort;
kortom, alles wat we doen met persoonsgegevens.
Volgens de wet moeten we zo min mogelijk persoonsgegevens verwerken.
Wij nemen uw privacy serieus en hanteren een strikt privacy beleid.
Huurt u een woning van ons? Dan verwerken wij uw persoonsgegevens voor de
uitvoering van de huurovereenkomst.
Gegevens die wij van u nodig hebben zijn bijvoorbeeld: uw naam, adres,
woonplaats, telefoonnummer, e-mailadres en gegevens over uw inkomen.
Hierbij gelden de volgende uitgangspunten:
• Alle persoonsgegevens verwerken wij voor de huurovereenkomst. Deze
zijn met uw (uitdrukkelijke) toestemming verkregen.
• Wij gaan zorgvuldig om met uw persoonlijke informatie. Wij nemen alle
redelijke voorzorgsmaatregelen om uw persoonsgegevens te
beschermen.
• Wij houden ons strikt aan de wet. Het gaat hierbij om de Wet
bescherming persoonsgegevens en vanaf 25 mei 2018 de Algemene
Verordening Gegevensbescherming.
En daarnaast om andere toepasselijke wetgeving over de verwerking van
persoonsgegevens.
Als u een woning van ons gaat huren, welke persoonsgegevens hebben wij dan
van u nodig?
• uw naam, huidige adres, (straat, huisnummer, postcode en woonplaats),
telefoonnummer en e-mailadres;
• uw betalingsgegevens (bankrekeningnummer);
• gegevens voor het berekenen en vastleggen van de inkomsten, zoals een
inkomensverklaring van De Belastingdienst;
• een verhuurdersverklaring van uw huidige verhuurder;
• een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente
waar u nu woont waarop uw woonhistorie vermeld is;
• gegevens die noodzakelijk zijn om uw identiteit vast te stellen, zoals uw
paspoort of rijbewijs (wij maken daar géén kopie van maar noteren dat
wij uw identiteit hebben vastgesteld);
• gegevens van uw medehuurders of medebewoners/familieleden.
Wij hebben uw persoonsgegevens nodig voor:
• verhuren, beheren en onderhouden van verhuurbare eenheden,
waaronder woon- en bedrijfsruimten, wooncomplexen, kamers en
parkeergarages en – plaatsen;
• uitvoeren van de woonruimteverdeling;
• uitvoeren van de wettelijke inkomenstoets bij nieuwe verhuringen;
• afsluiten van een huurovereenkomst;
• innen van de huur en overige betalingen, inclusief het uit handen geven
van deze vorderingen aan de deurwaarder en het voorkomen van uit
huiszettingen;
• (WMO) aanpassingen, onderhoud en reparaties (laten) uitvoeren;
• zorgen voor een kwalitatief goede en leefbare woonomgeving;
• aanpak van woonfraude en overlast;
• meldingen aan zorg verlenende instanties;
• afhandelen van geschillen en klachten;
• communicatie met onze huurders over al deze bovenstaande punten;
• uitvoeren van betalingen aan derden (bv aannemers);
• uitvoeren van terugbetalingen aan huurders (bv servicekosten);
• nakomen van wettelijke verplichtingen (bijv. controle inkomen);
Gegevens aan derden:
Wij verstrekken alleen uw gegevens aan derde partijen die door ons zijn
ingeschakeld voor de werkzaamheden genoemd onder ‘Waarvoor gebruiken
wij deze gegevens?’. Of aan derde partijen die noodzakelijk betrokken zijn bij
de deze werkzaamheden. Hierbij kunt u denken aan bijvoorbeeld een
loodgieter, reparateur of aannemer. Wij verstrekken in dat geval alleen uw
contactgegevens (naam, adres, telefoonnummer en/of e-mailadres) zodat een
afspraak met u gemaakt kan worden.
Als een andere partij werk voor Accolade verricht moet deze partij zich
contractueel hebben verplicht om zorgvuldig om te gaan met uw
persoonsgegevens.
Verwerkingsovereenkomst:
Als het om meer persoonsgegevens gaat dan alleen uw naam, adres,
telefoonnummer en/of e-mailadres, zal zo’n derde partij met ons een aparte
‘verwerkersovereenkomst’ getekend moeten hebben. Daarin staat waarvoor ze
deze gegevens ontvangen. Ook staat erin dat ze deze mogen verwerken en hoe
ze er mee om moeten gaan. Een voorbeeld daarvan is het
deurwaarderskantoor dat voor Accolade diensten verricht. Als we een
deurwaarder moeten inschakelen, krijgt hij bijvoorbeeld ook informatie over de
huurachterstand. Met de deurwaarder sloten wij een
verwerkingsovereenkomst.
Bevoegde autoriteiten:
Verder kunnen andere overheidsinstanties of instellingen met een wettelijke
taak informatie bij ons opvragen. Accolade is dan op grond van de wet verplicht
om uw persoonsgegevens aan deze derden te verstrekken. U kunt daarbij
bijvoorbeeld denken aan het delen van gegevens bij een strafrechtelijk
onderzoek. Maar ook aan de bewindvoerder die door de rechtbank is benoemd
als vertegenwoordiger van de huurder.
In alle andere gevallen dan hierboven beschreven vragen wij eerst uw
toestemming.
Gegevensbeveiliging:
De veiligheid van uw persoonlijke gegevens heeft bij ons grote prioriteit. Uw
gegevens, die bij ons zijn opgeslagen, worden daarom door ons beschermd. Dit
doen wij met technische en organisatorische maatregelen om verlies of
misbruik door derden effectief te voorkomen. Onze medewerkers die deze
persoonlijke gegevens verwerken, zijn tot geheimhouding van uw gegevens
verplicht. Technische veiligheidsmaatregelen ter bescherming van uw gegevens
controleren wij regelmatig. Persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan
nodig is. Daarbij worden in elk geval de wettelijke minimum bewaartermijnen
in acht genomen. Zodra deze persoonsgegevens niet meer nodig zijn
vernietigen we deze.
Deze principes gelden ook voor bedrijven die in onze opdracht en volgens onze
aanwijzingen gegevens verwerken en gebruiken.